Postanowienie Sądu Okręgowego w Warszawie Wydział XXIV Cywilny z dnia 20 września 2018 r.
XXIV C 500/14
- Składający oświadczenie o przystąpieniu do grupy ma zamiar wywołania nie tyle skutku materialnoprawnego, co określonego skutku procesowego, z tym że skutek ten następuje dopiero z chwilą przedstawienia sądowi wykazu osób, które przystąpiły do grupy (art. 12 zd. 2 ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym), i to pod warunkiem, że reprezentant zdecyduje się umieścić w tym wykazie osobę składającą oświadczenie. Zatem nawet jeśli oświadczenie to jest w pewnym sensie oświadczeniem materialnoprawnym, to bezwzględne stosowanie do niego przepisów o składaniu oświadczenia woli nie wydaje się trafne.
- Treść postanowienia w przedmiocie ogłoszenia o wszczęciu postępowania grupowego nie determinuje ani nie ogranicza podstawy faktycznej, na której oparte są roszczenia poszczególnych członków grupy. O tym, jakie roszczenia zostaną rozpoznane w postępowaniu grupowym, decyduje bowiem sąd w postanowieniu w przedmiocie rozpoznania sprawy w postępowaniu grupowym. Ogłoszenie ma zatem charakter informacyjny.
- Braki oświadczeń o przystąpieniu do grupy mogą być uzupełnione na wezwanie reprezentanta.
Postanowienie Sądu Okręgowego w Warszawie Wydział I Cywilny z dnia 7 września 2018 r.
I C 464/16
- Ustawa o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym nie zawiera regulacji co do podmiotów chcących przystąpić do grupy w okresie pomiędzy złożeniem pozwu a zamieszczeniem ogłoszenia w prasie o wszczęciu postępowania grupowego. Brak jest podstaw by twierdzić, że we wskazanym okresie nie jest możliwe złożenie oświadczenia o przystąpieniu do grupy, albowiem przepisy ustawy wprost tego nie zabraniają, lecz także wyraźnie nie zezwalają na omawianą sytuację. Zastrzec jednak należy, że osoby te winny spełniać przesłanki, o których mowa w postanowieniu o zarządzeniu ogłoszenia i zamieszczonym w prasie ogłoszeniu, albowiem oświadczenie podmiotów chcących przystąpić do grupy de facto zgodnie z przepisami powinno zostać złożone po jego dokonaniu.
Postanowienie Sądu Okręgowego w Warszawie Wydział XXV Cywilny z dnia 6 lipca 2018 r.
XXV C 461/18
Sąd Okręgowy w Warszawie Wydział XXV Cywilny w składzie:
Przewodniczący: SSO Tomasz Gal
na posiedzeniu niejawnym w dniu 6 lipca 2018 r. w Warszawie sprawy z powództwa grupowego wytoczonego przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Powiecie (…) przeciwko (…) Spółce Akcyjnej z siedzibą w W. o zapłatę w przedmiocie zażalenia pozwanego (…) S.A. z siedzibą w W. na postanowienie z dnia 11 maja 2018r.
postanowił:
Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie Wydział VI Cywilny z dnia 5 czerwca 2018 r.
VI ACa 1653/16
Sąd Apelacyjny w Warszawie VI Wydział Cywilny w następującym składzie:
Przewodniczący: SSA Urszula Wiercińska
Sędziowie: SSA Jacek Sadomski, SSA Agata Zając (spr.)
po rozpoznaniu w dniu 18 maja 2018 r. w Warszawie na rozprawie sprawy z powództwa S. P. działającej także na rzecz członków grupy (…) przeciwko (…) S.A. z siedzibą w Z. o zapłatę na skutek apelacji obu stron od wyroku Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie z dnia 22 kwietnia 2016 r., sygn. akt III C 491/12
Wyrok Sądu Apelacyjnego w Szczecinie Wydział I Cywilny z dnia 23 maja 2018 r.
I ACa 20/18
- Udzielanie pomocy publicznej nie mogło być traktowane tak samo jak współpraca dwóch równorzędnych prawnie podmiotów obrotu gospodarczego (a więc jak transakcja podlegająca zasadzie autonomii woli stron i swobody umów). Uzależnianie pomocy od warunków nieprzewidzianych w ustawie musi być więc traktowane jako bezprawne (zmierzające do obejścia prawa).
- Nie można wykluczyć że działanie władzy publicznej polegające na pośrednim wpływie na przebieg procesów gospodarczych ingerujących w sferę gospodarczą jednostki i naruszające jej prawa wynikające z art. 21 i 65 Konstytucji RP, będzie świadczyło o działaniu w celu obejścia granic kompetencji władzy publicznej wynikających z przepisów konstytucji lub ustaw i jako takie będzie mogło generować odpowiedzialność odszkodowawczą na podstawie art. 417 k.c. w zw. z art. 77 Konstytucji.
- Akcjonariusz ponosi szkodę w postaci utraty wartości akcji (prawa majątkowego) także w sytuacji gdy działanie szkodzące dotyka bezpośrednio majątku spółki akcyjnej (wyrządza szkodę w jej majątku). Jeśli działanie szkodzące będzie związane z wykonywaniem władzy publicznej, to powstaje roszczenie akcjonariusza oparte o normę art. 77 Konstytucji RP i 417 k.c.
Postanowienie Sądu Okręgowego w Warszawie XXVI Wydział Gospodarczy z dnia 14 maja 2018 r.
XXVI GC 619/17
- Na wstępnym etapie sprawy istotne dla sądu są jedynie okoliczności uzasadniające (bądź nie) nadanie biegu pozwowi zgłoszonemu w postępowaniu grupowym. Weryfikacja podanych w uzasadnieniu pozwu okoliczności, jako uzasadniających uwzględnienie powództwa, będzie zawsze przedmiotem postępowania dowodowego na etapie merytorycznego rozpoznania sprawy.
- Dla potrzeb wstępnej oceny dopuszczalności pozwu sąd związany jest okolicznościami podanymi przez powoda. Przyjmuje się, że ocena charakteru sprawy następuje w ramach wskazanego przez powoda roszczenia i podanych przez niego okoliczności faktycznych, które to elementy konkretyzują stosunek prawny zachodzący pomiędzy stronami, kształtują charakter sprawy i tym samym nadają lub odejmują jej przymiot sprawy cywilnej.
Postanowienie Sądu Okręgowego w Warszawie Wydział XXV Cywilny z dnia 11 maja 2018 r.
XXV C 461/18
Sąd Okręgowy w Warszawie Wydział XXV Cywilny w składzie:
Przewodniczący: SSO Anna Pogorzelska
Sędziowie: SSO Krystyna Stawecka,
SSR (del.) Anna Ogińska-Łągiewka
po rozpoznaniu w dniu 11 maja 2018 r. w Warszawie na posiedzeniu niejawnym sprawy z powództwa grupowego wytoczonego przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Powiecie (…) przeciwko (…) Spółce Akcyjnej z siedzibą w W. o zapłatę w przedmiocie zarzutu pozwanego co do wartości przedmiotu sporu
postanowił:
Postanowienie Sądu Okręgowego w Warszawie Wydział XXV Cywilny z dnia 11 maja 2018 r.
XXV C 461/18
Sąd Okręgowy w Warszawie Wydział XXV Cywilny w składzie:
Przewodniczący: SSO Anna Pogorzelska
Sędziowie: SSO Krystyna Stawecka, SSR (del.) Anna Ogińska-Łągiewka
po rozpoznaniu w dniu 11 maja 2018 r. w Warszawie na posiedzeniu niejawnym sprawy z powództwa grupowego wytoczonego przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Powiecie (…) przeciwko (…) Spółce Akcyjnej z siedzibą w W. o zapłatę
Postanowienie Sądu Okręgowego w Warszawie Wydział XXV Cywilny z dnia 11 maja 2018 r.
XXV C 461/18
- Wprowadzenie do postępowania grupowego zabezpieczenia kosztów procesu ma zagwarantować pozwanemu zwrot poniesionych przez niego kosztów od powoda. Uregulowanie przez ustawodawcę w postępowaniu grupowym instytucji zabezpieczenia kosztów procesu służy ochronie interesów pozwanego przed nieuzasadnionymi powództwami. Mimo że kaucja na zabezpieczenie kosztów procesu jest instytucją o fakultatywnym charakterze, stanowi ona istotne ograniczenie swobody powoda w decydowaniu o wszczęciu postępowania grupowego, w związku z powyższym zobowiązanie powoda do złożenia kaucji na zabezpieczenie kosztów procesu należy uznać za czynnik ograniczający korzystanie z powództw grupowych.
- Na stronie pozwanej domagającej się zobowiązania powoda do złożenia kaucji, ciąży obowiązek wskazania i wykazania okoliczności faktycznych, przemawiających za takim rozstrzygnięciem.
- Wniosek o zabezpieczenie kaucji winien uprawdopodobnić po pierwsze, że wytoczone powództwo jest oczywiście bezzasadne lub że jego uwzględnienie jest mało prawdopodobne, a zatem nosi cechy „pieniactwa procesowego”, a po drugie, że brak ustanowienia kaucji na zabezpieczenie jego przyszłego roszczenia o zasądzenie zwrotu kosztów procesu uniemożliwi lub poważnie utrudni ich egzekucję od strony powodowej.
- Występowanie po stronie powodowej rzecznika konsumentów nie stanowi zagrożenia dla możliwości egzekucji kosztów procesu przez stronę przeciwną.
- W przypadku wydania przez sąd wyroku oddalającego powództwo i zasądzenia od rzecznika konsumentów na rzecz pozwanego zwrotu kosztów procesu, koszty te stanowić będą koszty ustawowej działalności rzecznika, ujętej w budżecie powiatu, a nie zobowiązanie umowne zaciągnięte przez rzecznika, za które bez stosownej kontrasygnaty skarbnika powiatu na umowie, powiat jako jednostka samorządu terytorialnego by nie odpowiadał.