Od 25 czerwca 2023 r. Polska powinna stosować przepisy implementujące dyrektywę 2020/1828 w sprawie powództw przedstawicielskich

  • Magdalena Osmęda
3 lipca 2023

Od dnia 25 czerwca 2023 r. Polska powinna stosować przepisy implementujące dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 z dnia 25 listopada 2020 r. w sprawie powództw przedstawicielskich wytaczanych w celu ochrony zbiorowych interesów konsumentów i uchylającą dyrektywę 2009/22/WE (dalej: Dyrektywa 2020/1828). Do tej pory jednak projekt ustawy implementującej Dyrektywę 2020/1828 nie trafił nawet do Sejmu.

Termin na implementację Dyrektywy 2020/1828 upłynął z dniem 25 grudnia 2022 r. Termin ten nie został dotrzymany przez polskiego ustawodawcę, o czym informowaliśmy we wcześniejszym wpisie, w którym przedstawiliśmy także założenia projektu z 6 grudnia 2022 r. ustawy mającej implementować Dyrektywę 2020/1828, nad którym pracuje Rządowe Centrum Legislacji (Projekt ustawy implementującej dyrektywę 2020/1828 w sprawie powództw przedstawicielskich).

Zgodnie z postanowieniami Dyrektywy 2020/1828, Państwa członkowskie były zobowiązane do jej implementacji w terminie do dnia 25 grudnia 2022 r. Przepisy implementujące Dyrektywę 2020/1828 powinny zaś być stosowane od dnia 25 czerwca 2023 r., w odniesieniu do naruszeń, które wystąpią w dniu 25 czerwca 2023 r. lub po tej dacie.

Obecnie upłynął więc już zarówno termin na implementację Dyrektywy 2020/1828, jak i termin, w którym przepisy implementujące powinny wejść w życie (choć projekt z 6 grudnia 2022 r. zakładał, że ustawa wejdzie w życie z dniem 25 czerwca 2023 r.).

Pomimo upływu tych terminów – na chwilę obecną projekt ustawy implementującej nie trafił jeszcze do Sejmu. Z powszechnie dostępnych informacji wynika, że w Rządowym Centrum Legislacji cały czas trwają prace nad projektem z dnia 6 grudnia 2022 r. obejmującym ustawę o zmianie ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym oraz niektórych innych ustaw. Wydłużony czas prac nad projektem wynika zapewne z faktu, że projekt w pierwotnej wersji jest przedmiotem ożywionej dyskusji w toku konsultacji społecznych, część rozwiązań budzi wątpliwości i kontrowersje.

Na stronie internetowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wskazano, że planowany termin przyjęcia projektu ustawy przez Radę Ministrów to III kwartał 2023 r.