W Rządowym Centrum Legislacji trwają prace nad projektem z dnia 6 grudnia 2022 r. obejmującym ustawę o zmianie ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym oraz niektórych innych ustaw (dalej: „Projekt z 06.12.2022”). Za projekt odpowiedzialny jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Obecnie prace są na etapie opiniowania. Jak wynika z informacji udostępnionych przez Rządowe Centrum Legislacji, merytoryczne uwagi do projektu zgłosili: Rzecznik Finansowy, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców oraz Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego.
Projekt z 06.12.2022, ma implementować do polskiego porządku prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 z dnia 25 listopada 2020 r. w sprawie powództw przedstawicielskich wytaczanych w celu ochrony zbiorowych interesów konsumentów i uchylającą dyrektywę 2009/22/WE (dalej: „Dyrektywa 2020/1828”) – która wchodzi w skład pakietu dyrektyw tworzących tzw. nowy ład dla konsumentów.
Nadrzędnym celem Dyrektywy 2020/1828 jest zapewnienie wysokiego poziomu ochrony konsumentów poprzez unowocześnienie mechanizmów ochrony zbiorowych interesów konsumentów; cel ten ma zostać osiągnięty poprzez udostępnienie konsumentom na szczeblu unijnym i krajowym we wszystkich państwach członkowskich co najmniej jednego skutecznego i sprawnego mechanizmu proceduralnego w postaci powództwa przedstawicielskiego; powództwo przedstawicielskie, to powództwo wytaczane w imieniu grupy konsumentów w sprawie środków nakazujących zaprzestanie szkodliwych praktyk stosowanych przez przedsiębiorców oraz środków naprawczych. Powództwo takie ma doprowadzić do zaprzestania stosowania przez przedsiębiorcę szkodliwej praktyki krajowej bądź transgranicznej lub też do zastosowania środka naprawczego. Jak wyjaśniono w motywach Dyrektywy 2020/1828 konieczność wprowadzenia w ramach UE zharmonizowanych regulacji w zakresie powództw przedstawicielskich wynika ze wzrastającego ryzyka naruszania interesów konsumentów w związku z procesami globalizacji i cyfryzacji. Rosnąca dynamika obrotu handlowego (w tym handlu transgranicznego) generuje wzrost zagrożenia z tytułu naruszenia interesów konsumentów. |
Projekt z 06.12.2022 wyposaża konsumentów w nowe „narzędzie” do walki z przedsiębiorcami stosującymi niedozwolone praktyki – powództwo przedstawicielskie – w „wersji polskiej” jako powództwo grupowe; przy czym treść Projektu z 06.12.2022 zakłada wprowadzenie wielu rozwiązań w samej regulacji postępowania grupowego z korzyścią dla konsumentów, w tym w zakresie dopuszczalności i przebiegu postępowania grupowego, a także wprowadzenie sankcji i obowiązków, które mogą zostać nałożone na przedsiębiorcę – w postępowaniach w sprawach o zaniechanie stosowania praktyk naruszających interesy grupy konsumentów lub roszczeń związanych z ich stosowaniem.
W szczególności, Projekt z 06.12.2022 zakłada modyfikację przesłanki liczebności grupy przewidując odstępstwo od wymogu dochodzenia roszczeń co najmniej na rzecz 10 członków grupy, wprowadza dopuszczalność przystąpienia do grupy (w określonym przypadku) aż do zakończenia postępowania w pierwszej instancji, a także wprowadza zwolnienie od kosztów sądowych dla reprezentanta grupy (podmiotu upoważnionego), choć to ostatnie rozwiązanie jest krytykowane. Szerzej na temat konkretnych zmian będzie mowa dalej.
Projekt z 06.12.2022 zakłada implementację Dyrektywy 2020/1828 w drodze nowelizacji trzech aktów prawnych:
Państwa członkowskie były zobowiązane wprowadzić przepisy implementujące Dyrektywę 2020/1828 do dnia 25 grudnia 2022 r., zaś przepisy implementujące Dyrektywę 2020/1828 powinny być stosowane od dnia 25 czerwca 2023 r., w odniesieniu do naruszeń, które wystąpią w dniu 25 czerwca 2023 r. lub po tej dacie. Termin implementacji Dyrektywy 2020/1828 został przekroczony, niemniej z Projektu z 06.12.2022 wynika, że zmiany miałyby wejść w życie z dniem 25 czerwca 2023 r.
W zakresie proponowanych w Projekcie z 06.12.2022 zmian dotyczących przepisów UDRPG do najważniejszych należy zaliczyć:
1. Zmiany w zakresie warunków dopuszczalności postępowania grupowego
2. Wyłączna legitymacja czynna – podmiotu upoważnionego i jego uprzywilejowana pozycja
3. Inne odrębności postępowania grupowego w sprawie o zaniechania stosowania praktyk naruszających interesy grupy konsumentów
Projekt z 06.12.2022 jest przedmiotem ożywionej dyskusji w toku konsultacji społecznych, część rozwiązań budzi wątpliwości i kontrowersje.
Będziemy monitorować przebieg procesu legislacyjnego i na bieżąco informować o nim na naszym blogu, w tym przedstawimy niebawem naszą szerszą analizę projektowanych rozwiązań.